
De kunst van het contact maken met de jonge mens
Begrijpt mijn kind mij wel of begrijp ik hem niet?
Ik zie veel volwassenen worstelen met kinderen. Of het nou gaat om gedrag of gewoontevormingen. Ze lopen tegen onbegrip of onwil vanuit het kind aan. Dit geldt voor zowel het jonge kind, de puber, maar ook de jongvolwassene.
Waardoor gebeurt dit eigenlijk?
In de relatie tussen jong en oud is veel op te lossen.
Vaak wordt er vanuit projectie met de jonge mens omgegaan. Een volwassene kan zomaar iets zeggen vanuit de volste overtuiging en het als waarheid neerleggen. Jonge mensen nemen dit dan aan vanuit de voorbeeldfunctie van een ouder iemand. Later wordt er aan getwijfeld en nog weer later laat het kind van zich horen. Komt als het ware in opstand.
Iets in het kind heeft een belletje laten rinkelen dat wat gezegd wordt niet als waarheid wordt ervaren.
De situatie wordt complexer als het kind op aarde is gekomen met een sterke wil en zo laat zien dat het wellicht afwijkt van de beleving van de volwassen mens.
Ik beschouw het als de nieuwe mens op aarde die ons de nieuwe inzichten geeft.
Aan de andere kant zie ik dat grenzen aangeven heel belangrijk is. De jonge mens kan volwassenen veel leren, maar andersom zijn er kaders nodig om de jonge mens zich veilig te laten voelen. Duidelijkheid geven is gewenst vanuit een neutrale houding, dus zonder blokkades.
Situaties op scholen
We hebben tegenwoordig in het basisonderwijs “passend onderwijs”. Elk kind zou hierdoor op school zichzelf moeten kunnen zijn. Het feit liegt er niet om dat het speciaal onderwijs juist weer groeit.
Waar ligt dat dan aan?
Het lijkt een mis opvatting van de nieuwe mens. Deze zou moeten passen in het huidige onderwijssysteem met extra ondersteuning.
Voor mij zou er een onderwijsvorm moeten komen welke gebaseerd is op dit nieuwe kind. Begeleiders zullen dan ook deze kinderen door een nieuwe bril leren bekijken. Zo leren de volwassenen van deze jonge mensen.
Wat kan er nu dan aan gedaan worden nu die vorm er nog niet is?
Neem vooral je kind serieus in wat het laat zien. De leeftijd maakt daarin niet uit. Kijk goed wat het vraagt en begeleid het op weg naast wat school hem biedt. Vorm het onbegrip om naar begrip en school jezelf.
Tijdens een consult kijk ik samen met je naar jouw situatie, geef adviezen en behandel de blokkades.
Tevens verzorg ik een cursus waarmee je nieuw kunt gaan kijken naar je kind. “Mama, zie je mij!”